maandag 3 januari 2011

Geschuursponsd

“Ik heb mijn auto geschuursponsd”

Ja, ik werd daar ook even stil van.

Vanmorgen. Op de parkeerplaats voor de crèche. Ik probeerde mijn dochter uit haar autostoel te halen. Gordeltje zat gedraaid, duurde even voor ik haar los had. Naast mij werd een voorruit gekrabd. De krabbende meneer praatte tegen een meneer die zijn hondje uitliet. Ze leken elkaar te kennen. De krabbende meneer zei: “ik heb gisteren mijn auto geschuursponsd”. Zijn opmerking werd vragend beantwoord. “Met een schuurspons?”. Hij had een schijnbaar hardnekkige vlek op het dak van zijn auto. Hij dacht het klusje te klaren met een schuurspons. Vlek weg. Maar waar ooit de vlek zat, zaten nu krassen. Zijn vrouw had niet gezegd dat een schuurspons krassen kon maken in autolak.

Ik heb er slechts drie opmerkingen bij:
1.       Een schuurspons heet geen schuurspons omdat het een glanzend laagje achterlaat. Een schuurspons schuurt.
2.       Het zijn niet alleen vrouwen die weten hoe een schuurspons werkt en wat de vernietigende kracht van het ding kan zijn. Iedereen die wel eens iets in het huishouden doet weet dat.
3.       Een schuurspons is een ding, geen werkwoord. Hoewel het best leuk klinkt:

Ik schuurspons
Jij schuursponst
Wij schuursponzen
Wij hebben geschuursponsd
Ik wil voorstellen om een nieuwe uitdrukking te introduceren:
“hij/zij die geen schuurspons kent, zou eens wat vaker het huishouden moeten doen”

Andere suggesties zijn welkom.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten