donderdag 10 februari 2011

Effe kappuh

Wij naar winkel gaan. Eten netjes jij. Gooien niet mag. Opruim speelgoed. Buiten aan jas. Effe kappuh nou. Zonder papa mama niet weg op. Jij te klein voor buiten spelen alleen. Huh? Geen zorgen, zie heus wel dat de zinnetjes niet goed zijn.
Ik kreeg vandaag een nieuwsbrief in m’n inbox. Van een luierfabrikant in samenwerking met opvoedexperts. Krijg de nieuwsbrief iedere maand. Staan tips en adviezen in. Past bij de leeftijd van je kind. Soms zijn de artikeltjes best interessant. Andere keren kan ik al koppensnellend constateren dat er weinig interessants te lezen valt. Vandaag de jouw-kind-is-25-maanden-nieuwsbrief. Eentje van de “Stichting open deur” in mijn beleving. Over taalontwikkeling. Je moet je kind het goede voorbeeld geven qua taalgebruik en zinsconstructies. Goede tip toch? Er staat ook een hele valide reden bij waarom je dat zou moeten doen: “dat hoef je het taalgebruik later minder te corrigeren”. Tja… Ikke begrijp. Maar, als je de taal nou niet helemaal juist gebruikt en je bent je daar niet van bewust. Hoe kan je dan corrigeren? Bovendien is onze taal toch al aan verandering onderhevig. Zo kijk ik niet raar op als iemand “hun hebben” tegen mij zegt. Schijnt te mogen tegenwoordig. Ach… nieuwsbrief verwijderd. Ik doe gewoon mijn ding. M’n gevoel volgen is vaak het beste. Tegen dit soort tips zeg ik: kappuh nou! Volgende keer weer een interessante nieuwsbrief?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten